Monday, December 12, 2011

CECILIA BALAN - PENAN NURSING STUDENT 2011


Cecilia - Front row, 2nd from right.


Hye....Apakhabar.....hehe....
Di sini saya ingin menulis sebuah report tentang pengalaman,kesusahan didalam nursing dan juga kehidupan saya di Kuching.Bagi saya hidup di bandar seperti di Kuching sangat mencabar.Banyak benda yang perlu di pelajari.Terpaksa menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling..First datang ke Kuching saya tak begitu biasa kerana belum lagi  punya kawan.Di sini juga saya juga ingin berkongsi pengalaman saya sepanjang study di segi college.Sebelum join bidang nursing saya fikir ia adalah sesuatu yang mudah tapi sebaliknya ia cukup mencabar diri saya.Ia memerlukan skills.First posting saya di penuhi perasaan takut dan malu.Maklum lah sebelum ini tak pernah berdepan dengan ramai orang apatah lagi berkomunikasi dengan pesakit.Menanya keaadan mereka Dari hari ke hari.Hari pertama masuk posting saya tidak begitu yakin dengan diri saya.Saya asyik takut kalau tersalah prosedur.Biasalah kita sebagai student kalau membuat prosedur pasti di marahi oleh CI.Walau bagaimana pun hari makin hari boleh menyesuaikan diri dan boleh melakukan tugas saya agak baik daripada yang sebelumnya.Walau pun nursing sesuatu yang agak susah namun ia sangat interesting.kit a boleh belajar banyak perkara yang sebelum ini kit a tidak tahu.saya yang sebelum ini takut dengn mayat,jarum dan keadaan pesakit yang agak teruk telah dapat menyesuaikan diri saya.saya kuat kan semangat.akhirnya saya dapat juga.nursing adalah sesuatu yang menyeronokkan..kalau selama ini kami cuma practice dekat patung tapi bila di hospital kit a terpaksa berdepan dengan real pesakit.kita melakukan tugas kita seperti check vital sign(suhu badan,nadi,respiration,blood pressure),buat bed bath,feeding patient.walaupun agak memenatkan tapi semua itu tak terasa.Bagi saya walaupun setiap teguran yang di terima time posting cukup bermakna buat saya kerana Dari teguran itu saya boleh memperbetulkan kesalahan yang saya buat.Dari teguran itu juga saya dapat improve kan kelemahan saya.Sudah habis posting saya sambung dengan semester baru.mula mempelajari yang baru.ia semakin mendalami nursing.semakin ke bab yang susah dan lebih detail lagi tentang nursing.First semester kami cuma belajar basic basic nursing saja.walaupun just basic namun harus memahaminya.masalah kewangan adalah sesuatu yang common buat seorang student.tajaan PTPN tak sepenuhnya dapat menampung perbelanjaan dalam satu tahun kerana ia bergantung dengan potongan yang di lakukan.bila repeat banyak potongan di lakukan banyak dan begitu juga disebaliknya.potongan juga termasuk lah hostel fees.apapun saya ingin mengucap ribuan terima kasih kepada pihak yang telah banyak membantu dan mendukung saya Dari pelbagai aspek.dan akhir sekali saja nak ucap MERY CHRISTMS n HAPPY NEW YEAR..thanks sekali lagi.

No comments:

Followers

penantongtana