Monday, December 12, 2011

SUSAN GURO - PENAN NURSING STUDENT 2011


Hai...apa khabar..? Saya Susan Guro pelajar kejururawatan akan menulis report tentang pengalaman sepanjang saya belajar dalam bidang kejururawatan dan pengalaman hidup di Kuching. Semasa report ini ditulis saya berada di tahun kedua dalam bidang ini dan semester ke-6.Hari pertama turun ke kolej, saya beras agak gugup kerana belum biasa dengan situasi baru dan belum ada ramai kawan lagi.semester pertama saya menggambil subjek nursing 1 dan pada masa yang sama pihak kolej menawarkan kelas bahasa inggeris secara percuma.Saya memilih kelas bahasa inggeris untuk memperbaiki bahasa inggeris saya. Kelas bahasa inggeris ini berlanjutan selama satu bulan,kemudian saya terus menyambung semester yang tergendala kerana saya mengambil kelas bahasa inggeris.Pada semester yang pertama ini saya agak sukar untuk melakukan semua tugasan yang di beri kan oleh lecturer kerana ini merupakan kali pertama saya melakukan tugas yang sebegini. Tetapi degan izin Tuhan saya dapat melakukan tugasan yang seterus nya dengan sebaik yang mungkin.Setiap semester tugasan seumpama ini selalu di beri kerana ia melibatkan pemarkahan untuk setiap semester iaitu sebanyak 20% dari markah keseluruhan iaitu 100%.tugasan yang di beri berdasarkan dengan apa yang di pelajari di dalam semester yang berkenaan.seterusnya saya akan berkongsi mengenai pengalaman sepanjang saya menjalani practical di hospital umum sarawak, pertama kali memijakkan kaki di hospital bukan lah perkara yang senang untuk di lalui, lagi-lagi bagi saya yang takut akan darah.Pada hari pertama saya pergi prctikal untuk clinical practical(CP) 1 kami kena marah kerana tidak tahu cara mencuci tangan dengan betul hehehehehe.........pengalaman ini agak memalukan kerana ianya bukan lah benda yang sukar. selepas kejadian itu saya telah belajar dari kesilapan. Sepanjang CP ini saya di tempatkan di medical ward dan surgical ward,untuk tempoh dua bulan yang di beri ianya berasa tidak mencukupi untuk mempraktik kan apa yang telah di pelajari di dalam kelas.selepas CP1 saya menjalani OSCE untuk CP1 dan mengambil semester baru iaitu semester 4 &5.Selepas semester ini saya mengambil CP 2,3,4 selama empat bulan dua minggu.sepanjang CP ini saya di tempatkan di ward Neurosurgery,Orthopedic,
maternity,labour,gaenecology,RTU dan operation thether. Semasa di tempatkan di Neurosurgery saya berasa sedikit takut dan ada juga perasaan yang menggembirakan kerana saya dapat mempelajari sesuatu yang baru seperti bagaimana melakukan suction untuk pesakit yang tidak sedarkan diri,bagaimana memberi pesakit makan melalui tiub yang di masukkan melalui hidung.Saya juga pernah melakukan catheterissation untuk pesakit yang tidak dapat banggun kerana lumpuh separuh badan dan ada luka di belakang badannya kerana terlalu lama terbaring dan tigak di tukar posisinya.Selain itu saya juga pernah melihat sendiri otak pesakit trekeluar dari kepalanya kerana saya dan kawan saya ingin mencuci luka di kepalanya ini berlaku kerana tekanan di dalam kepalanya terlalu tinggi akibat kemalangan yang di laluinya,Saya berasa sedih melihat keadaanya yang begitu dan juga ahli keluarganya yang lain. Selain daripada itu saya juga pernah melihat orang melakukan pembedahan secara realiti ini kerana saya di tempatkan di DEWAN BEDAH UTAMA,semasa saya di tempatkan di sini saya berasa teruja kerana ini merupakan kali pertama saya dapat melihat benda yang seumpama ini di dalam hidup saya,semasa di tempat kan di sini tidak banyak benda yang dapat di lakukan selain hanya dapat melihat bagaimana melakukan pembedahan dan bagaimana menjaga pesakit yang lepas melakukan pembedahan, Banyak pembedahan yang dapat saya lihat ketika di sini di antaranya ialah bagaimana melakaukan pembedahan dengan bantuan robot yang di kuasai oleh doctor yang berpegalaman.Selain itu saya juga berkesempatan menyaksikan bagaimana doctor melakukan pembedahan membuang darah beku di dalam otak,pada mulanya saya bersa takut tetapi selepas melihat doctor melakukan nya saya berasa sangat gembira.sebenarnya ada banyak lagi penggalaman yang ingin saya kongsikan tetapi ianya tidak akan dapat saya tuliskan untuk tatapan kalian semua. Didalam kehidupan seharian saya  bukanlah mudah kerna saya hanya seorang pelajar yang hanya bergantung sepenuhnya dengan PTPTN yang hanya keluar hanya 2kali dalam masa setahun itu pun hanya baki yang di potong untuk kos semester,hostel, dan yang saya akan dapat ialah dalam sekitar rm1500. dalam pada itu saya juga pernah melakukan kerja sampingan untuk mencari duit lebih untuk menyara hidup di bandar besar seperti di KUCHING yang di mana memerlukan semua duit untuk kegunaan harian.Selain itu saya juga mesti membeli nota,membeli alat2 tulis dan juga untuk print hasil tugasan. ada masanya saya dan rakan2 hanya makan bbubur kerana ketidak adanya duit,namun itu bukan lah pematah semangat untuk kami terus bertahan.Pada masa yang terluang saya dan rakan2 akan berbincang menggenai pelajaran dan adakalanya kami akan keluar untuk beriadah.Hidup sebagai pelajar kejururawatan bukan lah senang seperti apa yang di perkatakan oleh masyarakat,ianya banyak mengajar saya erti kesabaran apabila berdepan dengan pesakit,tetapi walau apapun bidang kejururawatan adalah sesuatu yang menyeronokan apabila kita dapat membuatkan orang lain tersenyum senang. buat pada masa sekarang skian sahaja report yang dapat saya nyatakan untuk kali ini,SELAMAT HARI NATAL & TAHUN BARU untuk semua. GBU.......dan terima kasih...                                                                                                                                                                                                                      

No comments:

Followers

penantongtana